e-shop Stoklasa.cz

Aktuálně 477 návodů zdarma

Aktuality

Ketlovací jehla rhodium 40 mm se 70% slevou! (20.09.2017)

Ketlovací jehla rhodium 40 mm se 70% slevou!
Ketlovací jehla je jedním ze základních prvků pro výrobu bižuterie. Technikou ketlování se vyrábějí např. náramky cinkáčky. Nebo se jednotlivé korálky navzájem připojují k sobě, čímž tvoří dlouhé ozdobné šňůry apod.
Více...

Novinka: Polar fleece (19.09.2017)

Novinka: Polar fleece
Metráž polar fleece je kvalitní a velmi příjemná na dotek. Má skvělé tepelně izolační vlastnosti. Fleece je skvělý na šití hřejivých dek, polštářů nebo jiných textilních doplňků.
Více...

Broušené kamínky SS16 nově s 50% slevou! (16.09.2017)

Broušené kamínky SS16 nově s 50% slevou!
Z drobných broušených kamínků z pryskyřice budete naprosto nadšeni. Vynikají zářivým třpytem a navíc lehkostí materiálu. Využijete je jako výplň do dutinkových šperků, kde díky lesku a jednoduché manipulaci předčí použití drobného rokajlu.
Více...

Novinka: Elastický satén jednobarevný (12.09.2017)

Novinka: Elastický satén jednobarevný
Jednobarevný mírně pružný satén působí elegantně. Satén využijete při šití oděvů, například spodního prádla, šatů, kalhot, halenek apod.
Více...

Kovové růžičky Excellent Ø12 mm s 90% slevou! (10.09.2017)

Kovové růžičky Excellent Ø12 mm s 90% slevou!
Růžička je vyrobena z pevného kvalitního materiálu, který lze tvarovat, ale zároveň dobře drží tvar. Navlékněte růžičku na ketlovací nýtek (průvlek vede středem květu) a zavěste na řetízek pro vytvoření náramku cinkáčku. Další možností, jak růžičky využít, je zdobení oděvů a drobných dekorací.
Více...
Zobrazit i starší aktuality
Odebírat novinky

Fotografujeme makro

18c4-4

Pro začátečníky - fotíme makro (drobné předměty)

 

Připravila Lenka Chudá

Tvoříte krásné šperky a rádi byste je ukázali ostatním. Všichni víme, že kvalita fotografie prodává výsledné zboží, ať je to šperk nebo fotoaparát. Nabízíme přepracovaný a doplněný článek o tom, jak fotografovat šperky, jak pracovat s clonou, co je to ISO, jak při kompozici využití zlatý řez. Článek je koncipován pro začátečníky, ale své si v něm najde i zkušenější fotograf.

 

Co je to makro?

 

Většina digitálních fotoaparátů je schopna pracovat v režimu makro - tedy v rozsahu obvykle od 5 do 25 centimetrů mezi fotografovaným objektem a objektivem. Jakmile fotíme takto zblízka, dosáhneme poměru velikosti snímaného objektu a jeho zobrazení na snímku více méně 1 : 1, a v takovém případě, kdy je poměr 1 : 1 a větší (tedy objekt na snímku je větší než ve skutečnosti), hovoříme o makrofotografii.


Vyfotit někdy detail květiny nebo předmětu zblízka není tak jednoduché, jak se zdá. Je k tomu zapotřebí nejen znalostí základních principů fotografování makra, ale také znalostí o použití clony a hloubky ostrosti. Více si o tom povíme v mém článku.

 

Pro začátek zde uvádím dvě fotografie stejného předmětu. I když jsou oba snímky vyfoceny stejnou technikou, a to Canonem 400D a objektivem Tamron 17-50/f2,8

přesto je každá fotka malinko jiná.

 

18c4-1

18c4-2

 

 

Hlavním motivem na fotografii je postavička víly. Na obrázku č.1 jsem zvolila clonu 10 a vidíte sami, že se víla skoro ztrácí na pozadí, které tvoří konvička. Proto jsem u obrázku č.2 zvolila clonu 1,8, kde díky nízké cloně víla krásně vystupuje z pozadí a konvička za ní je mírně rozmazaná, o což mi šlo, protože jsem chtěla, ať je na první pohled patrné, co jsem fotila.

 

Samozřejmě, že v dnešní době kdy je na trhu spousta grafických programů, by šel stejný záměr udělat i s použitím software, např. Adobe Photoshopu nebo různých pluginů do grafických programů, jakým je např. Alien skin bokeh. Ovšem takovéto „umělé" rozmazávání pozadí projekty/p1/souborovy_system by vám zabralo asi několik minut a samozřejmě by se to mohlo podepsat i na kvalitě výsledné fotografie.

 

Pro představu přidávám ještě 2 fotografie kopretin,kde je rozmazané pozadí naprosto zřejmé:

18c4-318c4-4

 

 

Co je to ta hloubka ostrosti?

 

Hloubka ostrosti je proměnná a závislá na ohniskové vzdálenosti a použitém clonovém čísle objektivu. Jednoduše řečeno, to, co leží v poli hloubky ostrosti, se jeví na fotografii jako ostré, objekty ležící mimo hloubku ostrosti se zase jeví jako neostré. Rozsah hloubky ostrosti se zvětšuje se zvyšujícím se clonovým číslem (např. clona 8, 11 atd. ), nízký je naopak u odcloněného objektivu (clona 1,8)

 

Jak nastavit na fotoaparátu danou clonu?

 

Je to jednoduché. U zrcadlovky je nejjednodušší využít režimu PRIORITA CLONY. Bývá označený písmenem A nebo Av. Jedná se o poloautomatický režim, který funguje tak, že si nastavíte, jakou chcete použít clonu a fotoaparát vám ke zvolené cloně automaticky dopočítá čas závěrky(expozici). Většinou si s tímto nastavením vystačíte.

 

Pokud nemáte digitální zrcadlovku, musíte se podívat do menu nebo do návodu k vašemu přístroji, zda vůbec podporuje nastavení clony, pokud ano, máte vyhráno. Některé kompakty mívají vestavěnou přímo funkci MAKRO nebo SUPERMAKRO, která je označena nejčastěji kytičkou. Při použití této funkce je důležité přiblížit se k fotografovanému objektu co nejblíže a ostřit z co nejkratší vzdálenosti.

 

 

18c4-5

18c4-6

 

Je clona vždy u všech fotoaparátů stejná?

 

Ne. Clona vždy závisí na tom, co ji váš objektiv „dovolí". Pokud máte objektiv f 5,6 nenastavíte menší číslo(clonu) než je daných 5,6. Pokud tedy chcete co nejvíce rozostřené pozadí, použijte tuto clonu. Zaostřete vždy na fotografovaný předmět, tím se vzdálenější pozadí rozostří a vy dosáhnete snáze vašeho cíle.

 

TIPY!

 

Pokuste se co nejvíce „zazoomovat" nebo se k fotografovanému předmětu co nejvíce přibližte, tím také dosáhnete rozmazanějšího pozadí.

 

Velmi užitečným pomocníkem v makrofotografii je samospoušť. Každé stisknutí spouště znamená také mírné rozechvění fotoaparátu. Proto je lepší použít samospoušť. U většiny fotoaparátů samospoušť najdete bez problémů. K zrcadlovkám lze dokoupit i dálkovou samospoušť, kdy můžete Váš fotoaparát ovládat z větší dálky.

 

Používejte stabilizátor obrazu, pokud je Váš fotoaparát touto funkcí vybaven. Vaše snímky budou ostřejší, a to i v horších světelných podmínkách.

 

Pokud má Váš fotoaparát možnost nastavení režimu ostření, pak je velmi dobré nastavit bodové ostření. Je to takový režim ostření, kdy fotoaparát zaostřuje pouze na to, co je v zaměřovacím rámečku.

 

Kompozice a ISO

 

Techniku fotografování makra a detailů jsme si již vysvětlili, teď je ještě důležité říci si něco o nastavení ISO a kompozici snímku. Pokud budete ovládat i tyto dva prvky, budou výsledkem kvalitní, pro oko příjemné, projekty/p1/souborovy_system.

 

Co je to ISO?

Velmi zjednodušeně řečeno je to jakási citlivost snímače na světlo. V lepších světelných podmínkách např. venku při jasné obloze si vystačíte s ISO 1OO nebo 200. Pokud fotografujete v šeru nebo v domácích podmínkách při horším osvětlení a necháte nastavené ISO 100 stane se Vám to, že fotoaparát bude potřebovat delší dobu pro zhotovení snímku(expozici) a vám se na displeji objeví čas expozice třeba 1s, což znamená, že váš snímek bude roztřesený, neostrý a rozmazaný.

 

Pro „čistou" fotku bez jakéhokoli šumu lze tedy použít nastavení citlivosti ISO na vašem fotoaparátu na hodnotu ISO 100 nebo ISO 2OO. U vyšších hodnot jako je 400, 800 nebo 1600 je již digitální šum hodně patrný a fotka je hodně nekvalitní a v podstatě nepoužitelná.

 

Jak tedy ale fotografovat v horších světelných podmínkách tak, aby šumu bylo co nejméně?

 

Lepší než zvyšování citlivosti ISO je exponovat na delší čas, použít stativ a ISO nechat na hodnotě 100, stativ zabezpečí váš fotoaparát proti roztřesení a i když bude čas expozice např. 0,5 s, výsledkem bude ostrá fotka bez šumu.

 

18c4-7

18c4-8

 

Výřez slunečnic, kde je rozdílné použití ISO mnohem patrnější.

18c4-918c4-10

 

 

A ještě jedna rada na závěr. Příliš se nespoléhejte na automatické nastavení ISO. Fotoaparát totiž, jakmile se sníží intenzita osvětlení, nastaví vyšší ISO a výsledkem bude fotka s vysokým šumem. Lepší je proto vždy nastavit citlivost ISO ručně.

 

Kompozice snímku

 

To co ještě potřebujete vědět a znát, aby vaše fotografie byly dokonalé, jsou základy kompozice.

 

18c4-11

Kompozice je vlastně začlenění a umístění fotografovaného předmětu do obrazu (projekty/p1/souborovy_system). Fotografii si zpravidla každý prohlíží horizontálně zleva doprava, poté diagonálně doleva dolů a poté opět doprava.

 

Při komponování projekty/p1/souborovy_system je třeba uvědomit si, zda fotografovaný předmět nebo květinu něco neruší (čouhající větve, dráty, jiné předměty). Pokud ano, je vhodné toto rušivé pozadí odstranit, popř. si třeba popojít o krok doprava nebo doleva, aby byl rušivý předmět mimo snímek.

 

Kompozice musí být přehledná a hlavní vámi focený předmět musí na snímku dominovat.

 

Zlatý řez

18c4-12

 

 

Často se také v kompozici používá pravidlo tzv. zlatého řezu. Ten najdete snadno. Zlatý řez se vždy nachází v průsečíku bodů, které jsme označili 1, 2, 3, 4.

 

Zlatý řez můžete využít jak ve fotografovaní makra, tak květin, krajin, ale také např. potrétů.

 

 

 

 

18c4-1318c4-14

 

18c4-1518c4-16

 

 

Vložit příspěvek
Diskuse - fotografujeme makro
O nás

Provozovatel portálu

Stoklasa textilní galanterie s.r.o.

Záhumenní 22/453

747 21 Kravaře

koralky@stoklasa.cz

www.stoklasa.cz

koralky.stoklasa na Facebookukoralky.stoklasa na Pinterestu

Partneři

Korálki - časopis o korálkování

Korálková škola Darí Fejtkové

Blog U Ajky - návody zdarma

Orgonity od Hopley

 

Doporučujeme

E-shop Stoklasa.cz je lídrem v oblasti textilní galanterie, korálků, bižuterních komponentů, svatebních dekorací, bižuterie a módních doplňků, jako jsou šály, šle či šátky.

Firma Stoklasa plní svým zákazníkům přání také prostřednictvím prodejen Stoklasa. Najdete je v Praze, Brně, Ostravě, Opavě, Olomouci a Zlíně.

(c) Stoklasa textilní galanterie s.r.o.
2006 - 2017
- všechna práva vyhrazena

Rokajl Preciosa

Voskované perly

Látková dekorativní plsť